Προτεινόμενες δραστηριότητες για την εκπόνηση προγράμματος με θέμα τη διατροφή.
Σοφία Γίδα εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Δραστηριότητες
- Δέσιμο της ομάδας.
– Παιχνίδια γνωριμίας
– Παιχνίδια εμπιστοσύνης
– Πως θα διαχειριστούμε καταστάσεις έντασης και θυμού.
– Παιχνίδια εκτέλεσης απλών εντολών ατομικά και ομαδικά.
- Ψάχνουμε τις υπάρχουσες αντιλήψεις και συνήθειες των παιδιών γύρω από τη διατροφή και τις καταγράφουμε.
Τις κρατάμε και ως στοιχείο αξιολόγησης του προγράμματος. ΠΡΟΣΟΧΗ. Δεν τις κρίνουμε ποτέ.
- Φτιάχνουμε τον τίτλο του προγράμματος.
Α) πρώτα αποφασίζουμε ποιος θα είναι ο τίτλος με τα παιδιά.
Β) Ετοιμάζουμε ένα χώρο στην τάξη που θα δεχτεί ότι κάνουμε γύρω από το πρόγραμμα.
Γ) Κάνουμε με χειροτεχνία, με ζωγραφική, με κολάζ, με μπαχαρικά με σπόρους ή με ό, τι άλλο θέλουμε τον τίτλο.
- Αρχίζουμε να ψάχνουμε μέσα και έξω από το σχολείο για:
– Τραγούδια
– Ποιήματα
– Παραμύθια
– Αινίγματα
– Παροιμίες
Και ό, τι άλλο σχετικό με τη διατροφή.
- Συγκεντρώνουμε σε μια γωνιά συσκευασίες τροφίμων από οτιδήποτε τρώνε τα παιδιά στο σχολείο ή στο σπίτι τους. (Φροντίζουμε μέσα σ’ αυτές να υπάρχουν και συσκευασίες βιολογικών προϊόντων).
- Συζητάμε και φτιάχνουμε με τα παιδιά την πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.
- Φτιάχνουμε με τα παιδιά ένα απλό ημερολόγιο όπου καταγράφουν τι έφαγαν στη διάρκεια μιας εβδομάδας. Το ημερολόγιο είναι έτσι στημένο ώστε να υπάρχουν και τα ενδιάμεσα «γεύματα» αλλά και οι επισκέψεις ή τα πάρτι κ. ά.
- Χρησιμοποιούμε τα δεδομένα από αυτό το ημερολόγιο και φτιάχνουμε ενδεικτικά μια πυραμίδα για το κάθε παιδί πάνω στα πρότυπα της πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής με διάθεση χιούμορ παρά κριτικής.
- Αρχίζουμε να κάνουμε προτάσεις διατροφής. Ορίζουμε μία εβδομάδα στην οποία π.χ. Δευτέρα στο σχολείο θα φάμε φρούτα. Τρίτη γιαούρτι με μέλι κ.ο.κ. Όλα τα παραπάνω θα γίνονται στην τάξη με τη συμμετοχή των παιδιών.
- Εκμεταλλευόμαστε το ενδιαφέρον των παιδιών που γεννήθηκε από τη δραστηριότητα 9 και εκτελούμε απλές συνταγές μέσα στην τάξη π.χ. Φτιάχνουμε: ψωμί, αλάτι βοτάνων, μερέντα, σπορομπαλάκια, ελαιόπαστα, γιαούρτι, τυρί με λεμόνι, γλυκό κουταλιού. (Αποφεύγουμε συνταγές που να έχουν πολλή ζάχαρη και πολλά λιπαρά).
- Κάθε τι που μαγειρεύουμε, εκτός από το να το δοκιμάσουμε, το συσκευάζουμε και φτιάχνουμε την ετικέτα του. Έτσι έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης για τις ετικέτες των έτοιμων τροφών.
- Τώρα είμαστε έτοιμοι να διαβάζουμε τις συσκευασίες των τροφίμων, ημερομηνία λήξης συστατικά, βιολογική όχι παραγωγή πρώτης ύλης, κ.α.
- Συνδέουμε το ρόλο της διαφήμισης στην κατανάλωση έτοιμων προϊόντων. Ετοιμάζουμε διαφημίσεις για τα δικά μας προϊόντα.
- Οργανώνουμε ένα πρωινό για όλο το σχολείο με τη συνεργασία και των άλλων τάξεων και του συλλόγου γονέων, όπου προσφέρουμε ένα υγιεινό πρόγευμα. Παράλληλα κατασκευάζουμε την αφίσα της μέρας και παίζουμε εκπαιδευτικά παιχνίδια γύρω από τη διατροφή(αν η εκδήλωση αυτή γίνει στο τέλος του προγράμματος μπορεί να περιέχει και την παρουσίαση του ίδιου του προγράμματος.
- Εισάγουμε τα παιδιά, χωρίς πολλή θεωρία,
Α) στις ομάδες των τροφών
Β) στην προέλευσή τους
Γ) στην επεξεργασία που δέχονται
Δ) στην καλλιέργειά τους
Ε) στην εποχή που ωριμάζουν
- Για την εποχή των λαχανικών παίζουμε με τα παιδιά ένα παιχνίδι ρόλων. Το παιχνίδι αυτό έχει ως σκοπό να καταλάβουν τα παιδιά ότι η ζήτηση καθορίζει την παραγωγή ντομάτας και αγγουριού μέσα στον χειμώνα.
Παιχνίδι ρόλων.
1 Μανάβης
2-3 πελάτες
2-3 παραγωγοί – προμηθευτές του μανάβη
- Φτιάχνουμε το δικό μας λαχανόκηπο. Ανάλογα με τις δυνατότητες του χώρου και τις δικές μας. Το πιο απλό που μπορούμε να κάνουμε είναι να βάλουμε σε γλάστρες μέσα στην τάξη μυρωδικά (μαϊντανό, σέλινο, άνηθο, κρεμμυδάκια).
- Κατασκευάζουμε η απλά παίζουμε το φιδάκι της διατροφής.
- Με τα υλικά που χρησιμοποιούμε ως πρώτη ύλη στη διατροφή- μαγειρική φτιάχνουμε καλλιτεχνικές κατασκευές.
- Κάθε εποχή και κάθε γιορτή με τα έθιμα της είναι μια ευκαιρία για κατασκευές και γεύσεις που μας συνδέουν με την παράδοση.
- Επισκέψεις σε χώρους παραγωγής προϊόντων: στο φούρνο, σε κτηνοτροφικές μονάδες, ελαιοτριβεία, συνεταιρισμούς γυναικών, κ.λ.π.
Είμαι σίγουρη πως ο καθένας από σας θα βρει πολλές ακόμα δραστηριότητες.
Βιβλιογραφία:
- Ο Μάκης ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι.
- Η Ζαχαρούλα και ο Σοκολάκης Τρυποδόντης.
- Η Δόνα Τερηδόνα.
- Ο Ωραίος Δαρείος
- Η κολοτούμπα
- Έχω ένα βαρελάκι
- Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι
- Των οσπρίων η γιορτή
- Παραμύθο-μαγειρική, Κάρμεν Ρουγκέρη. Εκδόσεις Ψύχαλου.
- Κατά Τόπους Αγροκτήματα για τη Διαφύλαξη των Ντόπιων Ποικιλιών και των Αυτόχθονων Αγροτικών Ζώων. Έκδοση της Εναλλακτικής Κοινότητας Πελίτι.