Αναζήτηση

Σάββατο 15/2/2014

Δημοσίευση από: Παναγιώτης Σαϊνατούδης στις: .

Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ
Είναι ο τίτλος της  8ης Διημερίδας Βιολογίας που διοργανώνεται από το Ράλλειο Γενικό Λύκειο Πειραιά υπό την αιγίδα της Ένωσης Βιοεπιστημόνων. Το Πελίτι θα εκπροσωπηθεί το Σάββατο 15/2/2014 και ώρα 12.00 από την Βάσω Κανελλοπούλου με ομιλία που θα έχει  θέμα «Παραδοσιακοί Σπόροι: ένα κομμάτι της βιοποικιλότητας που χάνεται». Πληροφορίες,  http://lyk-ralleion.att.sch.gr.

7η Απριλίου και η κρίσημη μάζα

Δημοσίευση από: Παναγιώτης Σαϊνατούδης στις: .

Η 7η Απριλίου και η κρίσιμη μάζα
Μέρα αφιερωμένη από το Πελίτι στις ντόπιες ποικιλίες
 

   Το Πελίτι στην προσπάθεια του να κάνει γνωστό το θέμα των ντόπιων ποικιλιών, πρότεινε την 7η Απριλίου ως μέρα αφιερωμένη στις ντόπιες ποικιλίες.

   Η αφορμή δόθηκε από τους μαθητές του Γυμνασίου Λεχαίου Κορινθίας.

   Η σκέψη ήταν και είναι ότι αν συντονιστούμε μερικές χιλιάδες άνθρωποι σε ένα θέμα τότε αυτό το θέμα εξελίσσεται προς το καλύτερο με βάση τον νόμο της κρίσιμης μάζας.

   Η κρίσιμη μάζα είναι ένα θεώρημα της φυσικής, σύμφωνα με το οποίο αν αρκετά από τα άτομα μιας μάζας από ουράνιο ή από οποιαδήποτε άλλη ραδιενεργή ύλη αρχίσουν να μεταβάλλονται από ύλη σε ενέργεια (αναφερόμαστε δηλαδή στην ατομική βόμβα) και ξεπεράσουν κάποιον οριακό αριθμό, τότε όλα τα υπόλοιπα άτομα της συγκεκριμένης μάζας θα ακολουθήσουν την ίδια αντίδραση και θα μετατραπούν, θα αλλάξουν.

   Και αν μεταφέρουμε την αντιστοιχία αυτού του νόμου της φυσικής στην ανθρώπινη κοινωνία, τότε, αν αρκετοί άνθρωποι (σε αναλογία ενός ποσοστού 10%), αρχίσουν να επιθυμούν ντόπιους σπόρους περισσότερο από όσο επιθυμούν τα υβρίδια, τότε αυτή η επιθυμία μπορεί σιγά – σιγά να απλωθεί σε όλη την ανθρωπότητα, φέρνοντας ραγδαία αλλαγή. Ο ρυθμός αλλαγής από ένα σημείο και μετά δεν ακολουθεί αριθμητική αλλά γεωμετρική πρόοδο.

   Αυτή είναι η ελπίδα. Χρειάζεται να αποφασίσουμε ότι προτιμάμε μια κοινωνία που θα καλλιεργούμε τη γη με σεβασμό και αγάπη, με παραδοσιακές ποικιλίες, με αρώματα και γεύσεις. Από ένα σημείο και μετά όλη η κοινωνία θα καταλάβει αυτή την ανάγκη. Κι αυτό το βλέπουμε ήδη. Το θέμα των ντόπιων ποικιλιών είναι ένα θέμα που συζητιέται πλέον παντού.

   Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε με τις εκδηλώσεις της 7ης Απριλίου, να αυξήσουμε τον αριθμό των ανθρώπων της κρίσιμης μάζας.

Παιδικός Σταθμός Παιδόραμα

Δημοσίευση από: Έλλη Καρσανίδου στις: .

«Από χέρι σε χέρι κι από γενιά σε γενιά»

Χέρια παιδικά παρέδωσαν σπόρους ντόπιων ποικιλιών στα χέρια των γονιών τους.

Με μια ιστορία θα στο πω... Το παραμύθι του EricCarle Το σποράκι ταξιδεύει , από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, ενσαρκώθηκε από παιδιά ηλικίας τριών έως τεσσάρων χρόνων στο φυσικό χώρο του περιβολιού του παιδικού σταθμού Παιδόραμα. Εμψυχωμένο από τα μικρά παιδιά, έδωσε φωνή σε ένα αίτημα που είναι επιτακτικό πια στις ημέρες μας. Τη σύνδεση μας με το περιβάλλον που ζούμε. Την ανάγκη συνειδητοποίησης πως είμαστε ένας κρίκος μόνο στον κύκλο της ζωής. Και πως είναι ανάγκη να κρατάμε τη συνοχή μας με όλους τους άλλους κρίκους που συμμετέχουν στο γίγνεσθαι, ώστε ο χορός να συνεχίσει «καλά να κρατεί».

Το παραμύθι αυτό με λίγα κι απλά λόγια φτάνει κατευθείαν στο μεδούλι της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης .Ο μεγάλος παραμυθάς EricCarle ακολουθεί τον κύκλο του ταξιδιού των σπόρων ενός ηλιοτρόπιου, διατρέχοντας τις εποχές του χρόνου και κάνοντας ορατό τον αγώνα κάθε σπόρου να καταφέρει να βρει τον τόπο του και να βλαστήσει. Βοηθάει έτσι τα παιδιά να κατανοήσουν το περιβάλλον ως ενιαίο σύνολο, να έρθουν σε πρώτη επαφή με τα προβλήματα του και να αντιληφθούν τον καθοριστικό ρόλο του ανθρώπου στην επίλυση τους. Παίρνει από το χέρι το παιδί και το βάζει να περπατήσει το δρόμο που ιχνηλάτησε ο Chukofsky: «Οι παραμυθάδες κοπιάζουν να διδάξουν στο παιδί , στα πρώτα του χρόνια, να συμμετέχει με ενδιαφέρον στη ζωή φανταστικών ανθρώπων και ζώων και να αποκτά τη βεβαιότητα ότι έτσι θα ξεφύγει από τα στενά πλαίσια των εγωκεντρικών του ενδιαφερόντων και συναισθημάτων».

ιστοεξερεύνηση- Γυμνάσιο Ν. Επιβατών

Δημοσίευση από: Πασχαλία Μπόσκου στις: .

Δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης με θέμα "Παραδοσιακές Ποικιλίες Σπόρων & Αυτόχθονες Φυλές Ζώων", που πραγματοποιούν οι μαθητές της Α' Γυμνασίου Ν.Επιβατών.

http://platform.openwebquest.org/view/index.php?wq=168 

Προτεινόμενες δραστηριότητες για την εκπόνηση προγράμματος με θέμα τη διατροφή

Δημοσίευση από: Παναγιώτης Σαϊνατούδης στις: .

Προτεινόμενες δραστηριότητες για την εκπόνηση προγράμματος με θέμα τη διατροφή.

Σοφία Γίδα εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Δραστηριότητες

 

  1. Δέσιμο της ομάδας.

-          Παιχνίδια γνωριμίας

-          Παιχνίδια εμπιστοσύνης

-          Πως θα διαχειριστούμε καταστάσεις έντασης και θυμού.

-          Παιχνίδια εκτέλεσης απλών εντολών ατομικά και ομαδικά.

  1. Ψάχνουμε τις υπάρχουσες αντιλήψεις και συνήθειες των παιδιών γύρω από τη διατροφή και τις καταγράφουμε.

Τις κρατάμε και ως στοιχείο αξιολόγησης του προγράμματος. ΠΡΟΣΟΧΗ. Δεν τις κρίνουμε ποτέ.

  1. Φτιάχνουμε τον τίτλο του προγράμματος.

Α) πρώτα αποφασίζουμε ποιος θα είναι ο τίτλος με τα παιδιά.

Β) Ετοιμάζουμε ένα χώρο στην τάξη που θα δεχτεί ότι κάνουμε γύρω από το πρόγραμμα.

Γ) Κάνουμε με χειροτεχνία, με ζωγραφική, με κολάζ, με μπαχαρικά με σπόρους ή με ό, τι άλλο θέλουμε τον τίτλο.

  1. Αρχίζουμε να ψάχνουμε μέσα και έξω από το σχολείο για:

-          Τραγούδια

-          Ποιήματα

-          Παραμύθια

-          Αινίγματα

-          Παροιμίες

Και ό, τι άλλο σχετικό με τη διατροφή.

  1. Συγκεντρώνουμε σε μια γωνιά συσκευασίες τροφίμων από οτιδήποτε τρώνε τα παιδιά στο σχολείο ή στο σπίτι τους. (Φροντίζουμε μέσα σ’ αυτές να υπάρχουν και συσκευασίες βιολογικών προϊόντων).
  1. Συζητάμε και φτιάχνουμε με τα παιδιά την πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.
  1. Φτιάχνουμε με τα παιδιά ένα απλό ημερολόγιο όπου καταγράφουν τι έφαγαν στη διάρκεια μιας εβδομάδας. Το ημερολόγιο είναι έτσι στημένο ώστε να υπάρχουν και τα ενδιάμεσα «γεύματα» αλλά και οι επισκέψεις ή τα πάρτι κ. ά.
  1. Χρησιμοποιούμε τα δεδομένα από αυτό το ημερολόγιο και φτιάχνουμε ενδεικτικά μια πυραμίδα για το κάθε παιδί πάνω στα πρότυπα της πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής με διάθεση χιούμορ παρά κριτικής.
  1. Αρχίζουμε να κάνουμε προτάσεις διατροφής. Ορίζουμε μία εβδομάδα στην οποία π.χ. Δευτέρα στο σχολείο θα φάμε φρούτα. Τρίτη γιαούρτι με μέλι κ.ο.κ. Όλα τα παραπάνω θα γίνονται στην τάξη με τη συμμετοχή των παιδιών.
  1. Εκμεταλλευόμαστε το ενδιαφέρον των παιδιών που γεννήθηκε από τη δραστηριότητα 9 και εκτελούμε απλές συνταγές μέσα στην τάξη π.χ. Φτιάχνουμε: ψωμί, αλάτι βοτάνων, μερέντα, σπορομπαλάκια, ελαιόπαστα, γιαούρτι, τυρί με λεμόνι, γλυκό κουταλιού. (Αποφεύγουμε συνταγές που να έχουν πολλή ζάχαρη και πολλά λιπαρά).
  1. Κάθε τι που μαγειρεύουμε, εκτός από το να το δοκιμάσουμε, το συσκευάζουμε και φτιάχνουμε την ετικέτα του. Έτσι έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης για τις ετικέτες των έτοιμων τροφών.
  1. Τώρα είμαστε έτοιμοι να διαβάζουμε τις συσκευασίες των τροφίμων, ημερομηνία λήξης συστατικά, βιολογική όχι παραγωγή πρώτης ύλης, κ.α.
  1. Συνδέουμε το ρόλο της διαφήμισης στην κατανάλωση έτοιμων προϊόντων. Ετοιμάζουμε διαφημίσεις για τα δικά μας προϊόντα.
  1. Οργανώνουμε ένα πρωινό για όλο το σχολείο με τη συνεργασία και των άλλων τάξεων και του συλλόγου γονέων, όπου προσφέρουμε ένα υγιεινό πρόγευμα. Παράλληλα κατασκευάζουμε την αφίσα της μέρας και παίζουμε εκπαιδευτικά παιχνίδια γύρω από τη διατροφή(αν η εκδήλωση αυτή γίνει στο τέλος του προγράμματος μπορεί να περιέχει και την παρουσίαση του ίδιου του προγράμματος.
  1. Εισάγουμε τα παιδιά, χωρίς πολλή θεωρία,

Α) στις ομάδες των τροφών

Β) στην προέλευσή τους

Γ) στην επεξεργασία που δέχονται

Δ) στην καλλιέργειά τους

Ε) στην εποχή που ωριμάζουν

  1. Για την εποχή των λαχανικών παίζουμε με τα παιδιά ένα παιχνίδι ρόλων. Το παιχνίδι αυτό έχει ως σκοπό να καταλάβουν τα παιδιά ότι η ζήτηση καθορίζει την παραγωγή ντομάτας και αγγουριού μέσα στον χειμώνα.

Παιχνίδι ρόλων.

1 Μανάβης

2-3 πελάτες

2-3 παραγωγοί – προμηθευτές του μανάβη

 

  1. Φτιάχνουμε το δικό μας λαχανόκηπο. Ανάλογα με τις δυνατότητες του χώρου και τις δικές μας. Το πιο απλό που μπορούμε να κάνουμε είναι να βάλουμε σε γλάστρες μέσα στην τάξη μυρωδικά (μαϊντανό, σέλινο, άνηθο, κρεμμυδάκια).
  1. Κατασκευάζουμε η απλά παίζουμε το φιδάκι της διατροφής.
  1. Με τα υλικά που χρησιμοποιούμε ως πρώτη ύλη στη διατροφή- μαγειρική φτιάχνουμε καλλιτεχνικές κατασκευές.
  1. Κάθε εποχή και κάθε γιορτή με τα έθιμα της είναι μια ευκαιρία για κατασκευές και γεύσεις που μας συνδέουν με την παράδοση.
  1. Επισκέψεις σε χώρους παραγωγής προϊόντων: στο φούρνο, σε κτηνοτροφικές μονάδες, ελαιοτριβεία, συνεταιρισμούς γυναικών, κ.λ.π.

Είμαι σίγουρη πως ο καθένας από σας θα βρει πολλές ακόμα δραστηριότητες.

 

Βιβλιογραφία:

  1. Ο Μάκης ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι.
  2. Η Ζαχαρούλα και ο Σοκολάκης Τρυποδόντης.
  3. Η Δόνα Τερηδόνα.
  4. Ο Ωραίος Δαρείος
  5. Η κολοτούμπα
  6. Έχω ένα βαρελάκι
  7. Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι
  8. Των οσπρίων η γιορτή
  9. Παραμύθο-μαγειρική, Κάρμεν Ρουγκέρη. Εκδόσεις Ψύχαλου.
  10. Κατά Τόπους Αγροκτήματα για τη Διαφύλαξη των Ντόπιων Ποικιλιών και των Αυτόχθονων Αγροτικών Ζώων. Έκδοση της Εναλλακτικής Κοινότητας Πελίτι.

Η "Κοινότητα Πελίτι" στο

f

Το κανάλι του Πελίτι στο

YouTube